harap Si Dia BerubAh. .

"Aku serba salah dengan semua", aku kasihan melihat kakakku bertungkus lumus mencari pulus untuk menampung perberlangaan kluarganya, aku tak dapat membantu kerna aku juga tak mempunyai pulus yang cukup, tambahan pula aku akan balik ke tempat keja aku minggu depan.
            Betul kan, orang tak dapat melihat betapa susahnya kita. orang tak dapat menilai kita melalui riak muka kita, orang hanya melihat. "Eh macam tak masalah jer orang tu happy jak". Macam aku kan orang nampak aku happy tapi aku ni la manusia yang menelan segala kepahitan hidup.
          Sekarang aku dalam kesempitan, aku tak dapat bantu kakakku . Siang malan dia mencari wang, berbanding dengan abangku, aku ni anak bongsu. Orang kata anak bongsu tu untung sebab orang sayang, apa kita inginka kita dapat. OH NO!!! aku tak setuju dengan penyataan itu, semua yang aku inginkan adala]h melalui titik peluh aku sendiri, pakaian, telefon, wang saku. Semua tu aku sendiri yang cari. Aku malu tuk meminta kat orang walaupun Kluarga sendiri. Nanti pa pulak yang orang kata. Walaupun rambut sama hitam tapi hati lain-lain. Dah lumrah dunia, suka jaga tepi kain orang tapi tepi kain sendiri koyak tak terjaga.
              Aku amat terkilan dengan abang aku, kenapa dia sangat membenci aku. Apa salah aku dengan dia, aku jer yang ambik hati dia. Abangku ni keja nya seorang askar, aku tak tahu, kalau setiap kali da cuti, dia tak kan layan aku. Aku ni memang penyabar orangnya, aku tak kisah. Aku tetap hormat dia, walaupun dia tak pedulikan aku, aku wat derk jer.  Jangan kerna itu aku patah semangat, banyak lagi kerja yang berfaedah dalah hidup aku yang perlu aku pikirkan. Kalau aku asyik pikirkan sikap abang ku tu satu blog penuh ni pun tak terkira. Hibanya perasaan aku, kenapa aku tak hidup dalam golongan keluarga yang bahagia yang saling bernaung diantara satu sama lain.
               Sekarang aku harus yakin dengan apa yang aku lakukan. Aku harus mengejar cita-cita aku. aku harus happy tak perlu stress. Senyum dan tak perlu kata apa. Aku harap kakak aku akan terus tabah dalam menjalani kehidupannya bersama keluarga tersayang. aku harap anak-anaknya sedar akan kesusahannya bersama suami dalam mendirikan rumah tangga. Aku tahu semua orang mempunyai masalah. Kita memang tak dapat lari dari segala masalah. maklumlah "Dunia kan".
                  Disini juga aku berharap agar Abang ku akan berubah dan tak pentingkan diri, aku nak keluarga yang sekian lama ni pecah peranda bersatu dan bahagia. itulah harapan aku. Aku nak suasana yang sepi ni akan bertambah riuh walaupun hakikatnya kita kekurangan. Kekayaan harta tak penting, tapi kasih sayang amatlah penting untuk setiap insan. 


No comments:

Post a Comment

Jom Bubuh Komen Korunk Kat SINI. . .